Het grootste attractiepark van Europa
1993 – ‘Het grootste attractiepark van Europa’. ‘Het leukste dagje uit van Europa, een wereld voor jong en oud, vol fantasie, avontuur en plezier’. Aldus presenteerde het attractiepark De Efteling te Kaatsheuvel zichzelf.
De niets aflatende directe en indirecte (via bijvoorbeeld tv programma’s) reclame maken je er telkens op attent, dat dit park opnieuw is uitgebreid met nieuwe, nog spectaculairdere attracties en bezienswaardigheden. En is het niet die vorm van reclame, dan zijn het wel je kinderen die je er gaarne op attent maken, dat het eens tijd wordt een bezoek aan het park te brengen. Op een zeker moment is de menselijke nieuwsgierigheid zo groot geworden, dat men er zelf eenvoudig ook niet meer onderuit kan komen.
September. Nu zal het wel niet zo druk zijn
En dan………op een zaterdagmorgen midden in de maand september, de drukke vakantieperiode achter de rug, vroeg in de auto. En ruim tweehonderd kilometer voor de boeg op naar het Brabantse land. Onderweg wordt nog even een tankstation bezoek om zodoende ook de altijd dorstige motor van ons vervoermiddel van voldoende brandstof voor deze reis te kunnen voorzien. Tot je grote schrik bemerk je dan, dat de literprijs opnieuw is gestegen. Als gevolg van de ‘Golf-crisis’ kost een litertje benzine al bijna twee gulden. De oliehandelaren lijken garen te spinnen bij de agressie van Iraaks president Saddam Hussein. Voor 33 liter, een paar blikjes frisdrank en vier broodjes moet bij het tankstation, dan reeds de eerste vijfenzeventig gulden worden achtergelaten.
Met vrijwel constant honderdtwintig op de teller glijden de kilometers snel onder de banden door. Het wegenplan, in het volgens de politiek met auto’s overvolle Nederland, lijkt op deze weekenddag toereikend genoeg te zijn voor het intensieve gebruik van onze ‘heilige koeien’ op vier wielen.
De aangekondigde strengere controle op de maximum snelheid ten spijt, wordt je constant ingehaald door medeweggebruikers, die meer haast lijken te hebben dan wij.
En dan, ‘Afslag Raamsdonkveer tijdelijk afgesloten volg de N 100’. Maar helaas onze bekendheid in deze omgeving is van dien aard, dat de alternatieve afslag wordt gemist. Geen probleem zo blijkt uit een korte blik op de Falkplankaart, dan maar langs Breda via Tilburg. Een ommetje van pakweg zo rond de vijfentwintig kilometer en een tijdverlies van ongeveer twintig minuten. Maar dat mag de pret niet drukken, was de algemene stemming ‘aan boord’. (Verhaal gaat verder onder de advertentie)
We zijn bijna bij de Efteling
Deze stemming werd alras gedrukt, toen bleek dat ook in deze route werkzaamheden aan de wegen werden uitgevoerd. Hierdoor ontstond op de vierbaansweg richting Tilburg filevorming. En ja hoor, wij belandden dan ook weer alras in het midden van een lange file. Twintig minuten stoppen, optrekken, stoppen, stapvoets rijden met een maximum van twintig kilometer viel ons en onze mede ‘filisten’ ten deel. En dan gelukkig einde file, even de voet zwaar op het gaspedaal. ‘Afslag Tilburg, Kaatsheuvel, Efteling’, maar anders dan de wegenkaart van Falkplan lijkt aan te geven, voert deze weg niet om de stad maar door de buitenwijken van Tilburg. Veertien stoplichten lijken allen de opdracht te hebben gekregen ons te pesten. Rood, Rood en nog eens Rood. Slechts de stoplichten bij de rotonde, waaraan de Bolletje Beschuitfabriek staat, hadden het goed met ons voor. Groen. Voor ons ligt de vierbaansweg richting Kaatsheuvel open.
We zijn er nu bijna, houden wij onze kinderen, naar beste weten voor.
FOUT !!!
Nauwelijks twee minuten na het ronden van de rotonde….. een file. Weer gaan wij stapvoets voort, gissend naar de oorzaak van dit nieuwe obstakel in ons reisplan naar de Efteling. Ongeveer vijfentwintig minuten later, na afstand van ten hoogste vijf kilometer te hebben afgelegd, laat een immens groot ANWB-bord ons weten dat na 600 meter de afslag Efteling zal worden bereikt. En ruim tien minuten later blijkt, dit nog waar te zijn ook. Nu ook kunnen wij vaststellen, wat de reden van deze dubbelrijige file was: bezoekers van de Efteling.
Weer schoven wij verder, maar nu op naar het parkeerterrein van het park. We naderden ons doel.
Bijna twee uren later dan op redelijke gronden door ons was berekend waren we gearriveerd. Wij passeerden na betaling van vijf gulden parkeergeld en eenentwintig gulden entreegeld, de poorten van het park.
Europees grootste attractiepark.
Duizenden anderen, waaronder velen uit andere landen, hebben duidelijk hetzelfde gedacht als wij. “In september zal de grootste drukte wel over zijn”. Niet dus!
Eerst even iets eten in de Efteling
Het is ongeveer half een als onze magen laten weten enige brandstof te willen hebben. Eetgelegenheden te over, zo maakt de plattegrond ons duidelijk. Maar overal lange rijen eveneens vreetlustige mensen. Zonder overdrijven wordt de gemiddelde wachttijd geschat op ruim een half uur. Dus laten wij onze magen maar even knorren.

Het Westerpark in, alwaar de Fakir nog steeds op zijn vliegend tapijt heen en weer vliegt. Het mooie sprookjesbos (het oerbegin van het park) met langnek en andere sprookjesfiguren zijn te zien. De Indische waterlelies op muziek ontluiken en de lichtgeraakte draak zijn vuur spuwt. Nieuw in dit deel waren voor ons de holle boom met zijne koninklijke hoogheid Koning Trol, die de goegemeente even toesprak. Langs de dansende schoentjes het Zuiderpark ingelopen om de Fata Morgana (nieuw voor ons) te bezoeken. De eigenlijke reden van ons tweede bezoek aan de Efteling, die wij in 1982 ook al eens bezochten.
Bij een worstebroodjestent was het even rustig, het waarom van deze rust werd ons na de aanschaf van een viertal van die broodjes al snel duidelijk. Ze waren duur en ook nog onsmakelijk. (Verhaal gaat verder onder de advertentie)
Weer in de rij.
De Fata Morgana dan maar. Voor de ingang stond reeds een rij wachtenden, waarop menige slager of bakker jaloers zou worden. Halverwege de rij stond een bord. ‘Vanaf hier een wachttijd van 40 minuten’. Na vluchtig schatwerk en rijp beraad wordt besloten niet nog eens ruim tachtig minuten in een menselijke file te gaan staan.
Zoonlief stelde voor dan maar een ritje te maken met de bobslee. Daaraan gekomen, moesten wij opnieuw vaststellen, dat ook hier op een wachttijd van meer als veertig minuten moest worden gerekend. De mens laat in zo’n park maar weer eens zien, dat zij een echt kuddedier is. Zij staat rustig een uur in de rij te wachten. Wachten om van een attractie gebruik te mogen maken, die minder dan twee minuten duurt. Opnieuw lieten de magen weten dat enige aanvoer van brandstof zou worden gewaardeerd. De zoon offerde zich op, om de etenswaren te gaan halen. Na ruim vijfendertig minuten komt hij terug met een aantal bakjes met half rauwe, in te oud vet gebakken patat, frikadellen en frisdrank. Dit alles tegen de niet geringe prijs van bijna twintig gulden. Hongerige magen kun je er echter wel met vullen of het nu smaakt of niet.Ruim veertig minuten werden besteed om te wachten op een rit met de Reuzenpython. Deze achtbaan doet de juist gevulde maag doet draaien.
Pagode

De lol om andere attracties te bezoeken was enigszins weggeëbd, door de lange rijen wachtenden overal. Maar de Pagoda trok toch met zijn hoogte en daarmee de ruime uitkijk mogelijkheden over het Brabantse land, onze aandacht. Als makke schapen schaarden wij ons de rij wachtenden, om na ruim veertig minuten wachten, drie minuten te kunnen genieten van het uitzicht. Het Carnavalfestival van Joop Geessink en Monsieur Cannibale lieten wij maar links liggen, omwille van de tijd. Wel brachten wij een bezoek aan het Land van Laaf, waar het volk van Laaf ons een kijkje liet nemen in hun doen en laten. Prachtig in een woord en …..geen wachttijden!!
Na een laatste bezoek aan de toiletten werd de thuisreis weer aangevangen. Wij hadden bijna zes volle uren in de Efteling doorgebracht en toch weinig gezien. Al snel berekenden wij onderweg, dat wil je aan alle attracties deelnemen, je minimaal het viervoudige aan uren nodig hebt. Zelfs in de maand september.
Ja, een ervaring rijker en ruim tweehonderdvijfentwintig gulden armer, kwamen wij weer thuis en zagen ‘s avonds op de televisie naar de TROS, die hoogtepunten uit zond van haar zomerprogramma Ter Land, Ter Zee en in de Lucht, dat was opgenomen in …………… de Efteling.
Geschreven door gast blogger “De Eilander”
Leuk verhaal? Laat hieronder dan een reactie achter.
Nog meer zin om te lezen? Lees ook de vorige blog “sJanssen en dansen; De horeca betaalt”, de volgende blog “Trauma TV” of kijk in het overzicht voor meer leuke verhalen.
Leuke blog! Hoevaak ik wel niet in de Efteling ben geweest is echt niet meer te tellen. Maar ik blijf het zo enorm leuk vinden! Wat ik wel merk, doordat te tijd veranderd, worden bepaalde attracties weggehaald. Een stukje nostalgie gaat hiermee verloren.
Dat vinden wij ook ontzettend zonde.